Identiti Sebenar Wong Fei Hong Yang Ramai Orang Tidak Sangka


Siapa yang tak tau dengan Wong Fei Hung, jagoan kung fu asal China yang sangat terkenal kehebatannya hingga keseluruh dunia sehingga kehandalan Wong Fei Hong dalam bidang Kung Fu di filemkan. Antara filem yang menceritakan tentang kehebatan Wong Fei Hong adalah
"Once Open A Time" yang di mainkan oleh pelakon hebat kung fu, Jet Li

Wong Fei Hong Sebenarnya Seorang Muslim


Namun, selama ini kita hanya tau tentang kehebatannya hanya sebagai seorang jagoan kungfu.
Bila mana anda tau identiti sebenarnya tentang Wong Fei Hung maka Anda akan terkejut

Siapakah sebenarnya Wong Fei Hung ? Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Perubatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga imej kekuasaan Komunis di China.

Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais. Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab- kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong.

Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu penrubatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu).  Ayahnya memiliki sebuah klinik perubatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong).

(Harus di ingat gelaran Fei ini juga merujuk kepada orang-orang cina muslim di negara kita seketika dahulu,ie, kumpulan Hai San di Perak).
loading...