Lelaki Ini Hampir Buta Kerana Kanta Lekap


Bahaya kanta lekap

Penggunaan kanta lekap memudahkan penglihatan. Bukan itu sahaja, menggunakan kanta lekap juga boleh meningkatkan penampilan diri. Tetapi boleh menjadi berbahaya apabila lupa untuk mengeluarkannya semasa tidur dan juga ketika mandi. Inilah yang berlaku kepada seorang lelaki bernama Nick Humphreys.

Lelaki berasal dari England ini mula menggunakan kanta lekap untuk meningkatkan penglihatannya semasa bermain bola sepak. Tetapi kanta lekapnya akhirnya membuatnya jadi buta ketika menggunakannya semasa mandi.
Ini disebabkan oleh parasit, Acanthamoeba keratitis (AK) di kornea kanannya.

Hampir Buta gara gara kanta lekap


“Pada waktu pagi saya bangun, memakai lensa dan pergi ke gim sebelum bekerja, saya juga mandi sebelum pergi ke pejabat. Saya tidak berfikir tentang kanta lekap yang saya pakai pada masa itu. Saya tidak pernah diberitahu untuk tidak memakai kanta lekap di bilik mandi, tiada amaran pada pembungkusan dan pakar mata saya tidak pernah menyebut risiko, ” kata Nick seperti dilaporkan oleh laman Metro.co.uk

Nick hanya menyedari sesuatu pada Januari 2018, ketika dia melihat goresan di mata kanannya. Keesokan harinya dia tidak dapat melihat dengan sempurna. Dia fikir dia telah menggores matanya dengan memasukkan kanta lekap, tetapi dari masa ke masa, selepas beberapa minggu, kerosakan pada matanya menjadi lebih serius.

Nick kemudian diuji untuk Keratitis Acanthamoeba (AK) atau jangkitan kornea yang disebabkan oleh organisma mikroskopi, Acanthamoeba. Seminggu kemudian, doktor memberitahu Nick bahawa ujian adalah positif untuk AK, dan telah merosakkan kornea matanya.

Punca kerosakan mata oleh kanta lekap

Untuk maklumat, Acanthamoeba adalah nama organisma kecil dengan hanya satu sel. Keratitis adalah nama keradangan kornea. Acanthamoeba biasanya terdapat di darat dan di dalam air, contohnya dalam air paip panas dan sejuk, kolam renang, tab mandi panas dan air laut.

Di UK, kebanyakan orang yang menderita Keratitis Acanthamoeba memakai kanta lekap. Kira-kira 1 dari 30,000 pemakai kanta sentuh dijangkiti kerana menggunakan air paip untuk membersihkan atau menyimpan kanta sentuh atau kebersihan kanta lekap yang lemah meningkatkan risiko jangkitan.

Memakai kanta lekap semasa berenang atau mandi juga meningkatkan risiko. Begitu juga masukkan kanta dengan tangan basah dari air paip.




loading...